2014. április 1., kedd

A Home Staging szerepe a piacon az ingatlanügynökökről kialakult vélemények tükrében 5. rész



Ingatlanügynökök a vevők szemével


Folytatom a múlt héten elkezdett cikksorozatomat (legutóbbi része itt olvasható!), amit a hvg portálon megjelent cikk inspirált. Az ebben elhangzott vevői véleményeket szedtem sorba.

1. A vevők állítása szerint az esetek egy részében sikertelen volt a kapcsolatfelvétel, az ingatlanügynökök vagy nem veszik fel a telefont, vagy nem hívnak vissza, ha visszahívást ígérnek.

Sajnos ez így igaz. Számtalanszor keresek ingatlant ügyfeleimnek, és én is így járok, mondhatnánk ekkor, hogy nem hívunk ezután olyan hirdetést, amit ügynök hirdet, de akkor a hirdetések kb. 90%-a kiesik. Így ezt nem tehetjük meg!

2. Az ügynökök nem akarják megmutatni a kínált ingatlant.

Ha egyáltalán még a piacon van, számtalanszor előfordul, hogy a hirdetés még él, ám a lakás már hetekkel-hónapokkal korábban elkelt.

3. Sokszor lebeszélik a vevőjelölteket, hogy megnézzék a lakást, vagy azt állítják, hogy a lakás nem is annyira eladó vagy nem való nekünk!

Valóban furcsa az ilyen fajta hozzáállás, fogalmam sincs, hogy ezzel mit szeretnének elérni?!

4. Ha a fentiek ellenére a vevő mégis eljutott egy lakásba, és akár hajlik is rá, hogy ajánlatot tegyen, akkor az ügynök elkezdi sürgetni a vevőjelöltet, hogy tegyenek minél hamarabb ajánlatot, még ma, mert különben lemaradnak róla.

Ez egy teljesen általános értékesítési módszer. Minden szakmában alkalmazzák, ez nem specifikusan az ingatlanpiacon van így. A sürgetés érzésével akarják döntésre bírni a vevőt, amivel azonban nem biztos, hogy célt érnek, ugyanis csak az emberek kisebb részére van hatással ez a fajta sürgetés, a többség egy ilyen hatásra vagy megtorpan és leblokkol, vagy lazán azt mondja: vigye más, aki akarja, másvalaki pedig eleve nem tűri az efféle pressziót. Szóval ezzel csínján kell bánni!

5. A megtekintés a vevőknek általában este és hétvégén felel meg.

Tisztelet a kivételnek, de ha az ügynök normál 9-17 óráig munkarendben dolgozik, akkor elég korlátozott a megtekinthetőség. Persze a motivált ügynökök azért rendelkezésre állnak, bárcsak belőlük több lenne :)
 
MSP Home Staging Tipp: Ha egyedül hirdetjük a lakást, nagyon fontos a rugalmasság és a rendelkezésre állás, mind a telefonok, e-mailek megválaszolásában, mind pedig a bemutatás időpontjában. Legyünk készségesek, mutassuk be, amikor a vevőnek megfelelő, próbáljunk olyan időpontot választani, amikor a legjobb színben tűnik fel a lakás. Persze ha ez délelőtt 11-kor van, akkor vagy nekünk kell tudni ekkor rendelkezésre állni, vagy tényleg meg kell találnunk azt az egy, megfelelő ügynököt, aki ezt megteszi helyettünk. Egyszer biztosan látni szeretnék nappal a vevők a lakást mielőtt megveszik, még ha nem is a legelső alkalommal.

Lakáskeresésről


Amennyiben nem tetszett az ügynök által bemutatott lakás, akkor felajánlják, hogy keresnek nekünk megfelelőt.
Ekkor a vevőjelöltek nagyon fellelkesülnek, hiszen nekik az a céljuk, hogy minél előbb a tökéletes lakásra leljenek, ám az esetek 99%-ában csalódniuk kell, ahogy a cikkben is áll: az ügynökök teljesen más paraméterekkel rendelkező lakásokat küldenek, amik köszönőviszonyban sincsenek a kívánt jellemzőkkel! 

MSP Home Staging tipp: Az ingyenes szolgáltatásoktól ne várjunk sokat, utólag mindig bebizonyosodik, hogy csak időpocsékolás volt, hiába vártuk a segítséget! Az ügynök csak abban érdekelt, hogy a kínálatában lévő ingatlanokat kiajánlja, azokat eladja és megkapja a jutalékát. (Amit persze végső soron a vevők fizetnek meg! Ennyit az ingyenességről!) Ne gondoljuk, hogy bárki ingyen dolgozik! 

Nálunk éppen ezért van lakáskeresési szolgáltatás és tanácsadás, mert a vevői oldalról is rengeteg megkeresést kapunk, hogy segítsünk megtalálni az álomotthont. Persze ez nem ingyen van, de ezzel legalább célt lehet érni! Nagyon kevés esetben találunk éppen olyan lakást, amilyet szeretnénk. Sokszor persze kompromisszumokra kényszerülünk, ám a feladat az, hogy minél kevesebb legyen ezek száma, és olyanba ne kelljen belemenni, amit az elején kizártnak tartottunk!

MSP Home Staging tipp: Írjuk össze a keresés legelején, hogy milyen lakást/házat szeretnénk! Legyen egy olyan lista, amin a kötelező elemek ("must have") szerepelnek, amik ha nincsenek meg az ingatlanban, akkor kizárt, hogy megvegyük azt, és legyen egy „jó lenne” oszlop is, amit szeretnénk, ha úgy lenne, de ezekben hajlandóak vagyunk engedni! Ez a lista valószínűleg alakul a keresés folyamán, de mindig tartsuk szem előtt a saját szempontjainkat és csak olyan lakást vegyünk meg, amilyet szerettünk volna! Másrészről, ha ezeket leírjuk pontosan, akkor olyan szerencsénk lesz, hogy ilyen lakások kerülnek a szemünk elé :)

Visszatérve a lakáskeresési segítségre. Mi sem csinálunk mást, mint amit a kedves ügyfél is megtehet: keresünk. De mi az, amit mi tudunk? Egyrészt az időnket adni, mert tisztában kell lenni azzal, hogy egy adott piaci szegmens feltérképezése heteket vesz igénybe, még ha az ember reggeltől-estig csinálja is, másrészt a gyakorlat és helyismeret miatt nekünk ez gyorsabban megy már, így hamarabb jutunk a jó megoldáshoz, ez is fontos lehet. Harmadrészt és ez a legfontosabb: mi nem azt látjuk, amit a vevőjelöltek, hanem annál sokkal többet! A kívánalmaknak megfelelő ingatlanokat keressük meg, azt is figyelembe véve, hogy melyikben van meg a megbízó álomotthonának lehetősége! És ez az a lehetőség, amit 100 emberből csak 4 lát meg. Mi van, ha mi, vevőként pont abba a 96-ba tartozunk, aki csak azt látja, ami ott van és azt nem, ami lehetne belőle? Vagy csak egyszerűen elfoglaltabbak vagyunk annál, minthogy ezzel ilyen mélységig tudnánk foglalkozni? Arról az esetről nem beszélve, amikor nincs kedvünk az egész procedúrához, vagy ha korábban volt is, már túl sok időnket emésztette fel a keresés, elfogyott az energiánk, s kedvünket szegte, ám az otthon megtalálása még mindig nagyon fontos számunkra? Ilyenkor egy kívánságunk lehet: „Jó lenne ha ezt a kellemetlen terhet valaki levenné a vállunkról hatékonyan elérve a célt, megtalálva a hőn áhított otthont számunkra!”

Az inspirációt adó cikkben általánosságban arra a következtetésre jutottak, hogy az ingatlanügynökök léte nem segíti és nem is gyorsítja az eladást! 

Ez a mi szerencsénk, hisz ezt lehet jól is csinálni, vagy még inkább másképp!!! Általánosságban az én tapasztalatom az, hogy a profizmus hiányzik az ingatlanügynökök munkájából! Ahogy írja is a cikk:
"Elég nagy a szórás, vannak jó ingatlanosok is, de a legtöbbször azt éreztem, hogy nem értenek ahhoz, amit csinálnak, és sokszor az megy el ingatlanosnak, aki nem tudja, mit csináljon" – teszi hozzá Rita. A cikk végül említi, hogy van néhány pozitív tapasztalat is (még szerencse), ám elvétve jellemzőek csak ezek. 

Kérdés ezek után, hogy mit tegyen az ingatlaneladó és a vevő egy ilyen kilátástalan helyzetben? Szerencsére én tudom a választ, de azt hiszem már Ön is sejt(het)i! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése